De ondergang van het Avondland in Paradiso

Op 10 oktober 2017 presenteert Boom uitgevers Amsterdam De ondergang van het Avondland met een avondvullend programma tijdens het Ondergangsfestival in Paradiso.
Met medewerking van:
Denker des Vaderland René ten Bos,
criticus/essayist/schrijver Arnold Heumakers,
socioloog Willem Schinkel,
rechtsgeleerde en filosoof/dichter Afshin Ellian,
filosoof en politicoloog Haroon Sheikh,
filosoof Henk Oosterling,
filosoof en politiek activist Ad Verbrugge (die tevens meewerkte aan de vertaling van Spengler’s boek),
filosoof en vertaler Mark Wildschut, vertaler van Oswald Spengler’s ‘De ondergang van het Avondland’,
filosoof en historicus André Klukhuhn,
filosoof Marli Huijer,
politiek filosoof en antropoloog Femke Kaulingfreks,
filmcriticus Hugo Emmerzael,
historicus en politiek redacteur/columnist Floor Rusman, dichter/schrijver en muzikant Arjan Witte,
filosoof Ype de Boer,
wiskundige en filosoof Emanuel Rutten,
criminoloog en publicist Chris Rutenfrans,
kunsthistorica en directeur van het Dutch Art Institute Gabriëlle Schleijpen,
rechtsfilosoof Laurent de Sutter,
cultuurhistoricus en redacteur voor rekto:verso Arne De Winde.
Houd de website in de gaten: het definitieve programma wordt tzt bekend gemaakt.
De ondergang van het Avondland
Deze beslissende klassieker van Oswald Spengler uit het interbellum blijkt juist voor onze tijd weer verrassend relevant, en wordt nu voor het eerst in het Nederlands vertaald. Van het boek werden honderdduizenden exemplaren verkocht. Schrijvers, filosofen, wetenschappers, politici en kunstenaars lieten zich door De ondergang van het Avondland inspireren.
Hij laat zien hoe culturen opkomen en vergaan, in een proces dat vergelijkbaar is met de seizoenen. Elke cultuur heeft wel haar eigen identiteit: zo streefden de antieken naar volledige aanwezigheid en reiken wij in het Westen al vanaf de Vikingen naar de oneindigheid. Maar op grond van de overeenkomsten in ontwikkeling kon Spengler voorspellingen doen over het verdere verloop van onze geschiedenis.
Veel van deze voorspellingen zijn honderd jaar later nog schrikbarend actueel. Volgens Spengler is de democratie bijvoorbeeld een voorbijgaande fase in onze cultuur. Politiek zou steeds meer in management veranderen, om over te gaan in een machtsstrijd tussen sterke leiders. Ook ontwierp hij een theorie van culturele verschillen: door culturele verschillen te benadrukken erkennen we de ander weliswaar in zijn eigen identiteit, maar maken we ook de afstand tot de ander groter.
‘Een intellectuele roman van de eerste orde.’ – Thomas Mann
Waarom Spengler lezen?
Waarom zouden wij Spengler nog lezen? Bij verschijnen van het boek lanceert Boom de website LeesSpengler.nl, waarin vooraanstaande Nederlandse en Vlaamse auteurs met elkaar in discussie gaan over de vraag hoe wij De ondergang van het Avondland kunnen verbinden met de wereld van vandaag. Daarnaast bevat de site annotaties en samenvattingen, die de lezer helpen de tekst te begrijpen.