Wouter Mensink en de filosofie van fair trade

In april verscheen het boek Kun je een betere wereld kopen? van Wouter Mensink. Aan de hand van documentaires en het werk van grote denkers leert Mensink ons anders te denken over eerlijke en oneerlijke handel. Hij is sindsdien volop in de media te vinden en treedt daarnaast op bij festivals en bijeenkomsten.
Op zondag 21 juni sprak Wouter Mensink op het Mag het licht aan festival in Amsterdam. Samen met Reine Rek deed hij een boodschappenmand-check. Wat moet je nu precies zeggen over dingen die je in je mandje hebt? Moeten we samen gaan beoordelen welk product beter is dan een ander? Of is de vraag meer wat je als consument überhaupt met dat soort beoordelingen aan moet? Kan de consument eigenlijk wel beoordelen wat hij wel of niet moet kopen? Of moet het mandje gewoon met inhoud en al het nabijgelegen IJ in?
In de media
In een paginagroot interview in Trouw legt Mensink uit wat het doel van zijn boek is: 'Ik wil laten zien dat fairtrade geen individueel, maar een publiek probleem zou moeten zijn. Ik wil consumenten laten inzien dat ze te veel verantwoordelijkheid opgedrongen krijgen, en dat ze zich in collectieven moeten gaan organiseren.' Lees het hele interview in Trouw >
Ruurd Ubels stelt in Nederlands Dagblad dat Mensink bijzondere invalshoeken biedt in Kun je een betere wereld kopen? Aan de hand van documentaires en het werk van grote filosofen en sociologen introduceert Mensink een manier van denken over wereldhandel waarin niet langer de individuele consument of producent verantwoordelijk worden gehouden. Fair trade is een collectief probleem en moet in die zin 'publiek gemaakt' worden. Lees het volledige artikel >
Merel Kamp recenseerde Kun je een betere wereld kopen? voor het online tijdschrift Potaatoo. Haar conclusie luidt als volgt: 'Eén ding staat na het lezen van dit boek als een paal boven water: Een betere wereld kun je inderdaad niet eenvoudigweg kopen. Maar de manier waarop we kopen, kunnen we wel verbeteren, zegt Mensink. Als eenzame soevereine consumenten in het woud van keurmerken en suggestieve productnamen komen we er niet, zoveel is duidelijk, maar de collectieve weg lijkt even slecht verlicht en bewegwijzerd. Voordat we die inslaan, strekt het hoe dan ook tot aanbeveling dit boek te lezen.' Lees de volledige recensie >
Op woensdag 17 juni sprak Wouter Mensink tijdens het programma Shop 'till They Drop in De Balie over onze verantwoordelijkheid voor goede kleding. Mensink gaf een inleiding over de rol van de consument, en de vraag of duurzaamheid een individueel of een publiek probleem zou moeten zijn. Is ‘de consument’ wel autonoom, of eerder een construct? Een ‘koning klant’ – nooit koningin – die gemaakt wordt door tools als keurmerken en apps, consumentenprogramma’s op tv, overheidsprogramma’s als KiesBeter.nl en en instanties als de Autoriteit Consument en Markt? Bekijk hieronder het filmpje van de bijeenkomst (vanaf 03:55)